כתיבה שיווקית - מודעות פרופיל

 

נכון שעד היום חשבתם שכדי להכניס תוכן שיווקי לעיתונים צריך לעבור דרך מערכת העיתון, כלומר צריך לעשות זאת דרך מנהל יחסי ציבור מנוסה, אשר מנס הודעה לעיתונות, רודף אחרי כתבאו עורך ואלו מחליטים את מה הם מפרסמים, מתי ואיך בדיוק הם מפרסמים? ככה זה באמת הולך עם כל המדורים פרטלמדורים שהינם בתשלום, כמו מדורי הפירסומות וכן המדורים של מודעות תדמית. מודעות תדמית המכונות גם מודעות או כתבות פרופיל שונות ממודעות פירסומות. מודעת פירסומת נראית לחלוטין כמו פירסומת - תמונה, כותרת, סיסמאות, מוצר מוכר ועוד. אבל כאשר מדובר על אותה מודעת תדמית - היא מודעה שנראית לכאורה כמו מודעה רגילה- המון טקסט (בצורה של כתיבה שיווקית). כותרת, כותרת משנה, תוכן, תמונות. הכל נראה על פניו כמו כתבת מערכת לכל דבר (ומכאן האמינות שהציבור רוכש למודעה) אבל זו בעצם לא עברה ריטוש ועריכה במערכת העיתון, העיתון קיבל כסף בשביל להעלות את הכתבהכמות שהיא. כתיבה שיווקית במקרה הזה היא כתיבה אשר נראית לכאורה תמימה או לפחות אובייקטיבית אבל כתיבה שיווקית, כשמה כן היא, נועדה לשרת אג'נדה.


מהם העקרונות המנחים של כתיבה שיווקית במודעות פרופיל?

כתיבה שיווקית היא כתיבה אשר נועדה לשדל את הקורא לקנות או לפחות לגלות עניין במוצר מסויים או בחברה מסחרית מסויימת אבל באופן סמוי אם כי - לא סמוי עד כדי כך. כתיבה שיווקית היא הליכה על חבל דק בין שני עולם - אחד הוא של כתיבה כביכול עיתונאית, עניינית, עסקית המתארת שיטה, מגמה או מוצר חדש, יתרונות, המלצות, ראיונות על לקוחות מרוצים ועוד. מצד אחד, זו כתיבה שיווקית אשר איננה נבדלת, בעיקר לא בשפה, מכתיבה של עיתונאי אובייקטיבי ומקצועי אך מצד שני - כתיבה שיווקית - כשמה - נועדה לשווק ולכן הדגש הוא על הפן השכנועי, שיווקי ומכירתי.


כתיבה שיווקית במקרה הזה, שלפרסום ידיעה / כתבה בעיתון, בין אם מדובר על מגזים מקצועי ובין אם מדובר על עיתון יומי, הינה כמובן בתשלום. השכר עבור פירסום כתבת פרופיל משתנה ממועד למועד, מעיתון לעיתון והוא גם כמובן תלוי עונות השנה (עיתונות בחגים היא מבוקשת יותר מאשר עיתונותבימות חול לדוגמה). את נושא רכישת שטח המודעה יש לסגור מול מחלקת הפירסום של העיתון או המגזין מבעוד מועד. לגבי כתיבה שיווקית בגוף המודעה, כאן כבר יש צורך להתייעץ עם מומחים לתחום של כתיבה שיווקית מאחר ומדובר על עבודה מקצועית, אשר תעמוד באיכויות הן של רמה עיתונאית והן מבחינת היעדים המיכרתיים שמאחורי אותה מודעה. לא מספיק כאן איש שיווק או איש מכירות. אתם תשלמו הרבה כסף עבור שטחי פירסום ולכן כאשר כבר מעלים טקסטים, שהם כמובן על הקונספט של כתיבה שיווקית, חשוב שהם יהיו מקצועיים בכדי להצדיק את ההשקעה ולסייע לכם להגיע ליעדים שהצבתםלקמפיין. כמו שלא הייתם מצלמים לבד פירסומת טלויזיה וכמו שלא הייתם מדגמנים לרשת הבגדים שלכם, כך כדאי לשכור שירותים של חברות או בעלי מקצוע פרטיים המתמחים בכתיבה שיווקית.